Διαγραμμική
απεικόνιση μαθήματος
(μνημονική
απεικόνιση-σχέδιο μαθήματος)
Στόχοι:
Ø
Να μελετηθούν τα δύο κείμενα συγκριτικά, ώστε να αναδυθούν τα κοινά τους γνωρίσματα, παρά τη διαφορετική τους θεματολογία .
Ø
Να γνωρίσουν οι μαθητές δύο δημοτικά τραγούδια που συνδέονται τα πρώτο με την ανάδυση ενός ηρωικού προτύπου, το δεύτερο με την προπαρασκευή του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα των Ελλήνων.
Ø
Να προσεγγίσουν το πνεύμα και την εκφραστική λιτότητα των δημοτικών τραγουδιών.
Κύριοι θεματικοί άξονες των τραγουδιών:
Ø
Ο Διγενής ως απόλυτο πρότυπο ανδρείας.
Ø
Ο κλέφτης ως πρότυπο ανθρώπινης αξιοπρέπειας και ελεύθερης ζωής.
Βασικά στοιχεία μορφής και περιεχομένου:
Ø
Ο θάνατος του Διγενή.
Ø
Η ιστορικοκοινωνική πραγματικότητα μέσα από το κλέφτικο τραγούδι.
Ø
Η υπερρεαλιστική εικόνα στα τελευταία λόγια του Διγενή
Ø
Ο επικολυρικός χαρακτήρας του ακριτικού
Ø
Οι λυρικοί τόνοι του κλέφτικου
Ø
Οι ζωντανές ηθικές αξίες των υποδουλωμένων Ελλήνων
Ø
Κοινά χαρακτηριστικά γνωρίσματα των δημοτικών τραγουδιών.
·
Η συμμετοχή της φύσης
·
Τα εκφραστικά μέσα
·
Η υπερβολή
·
Η απλότητα
·
Η ταχύτητα του ρυθμού της αφήγησης
·
Η κυριαρχία του ρήματος και του ουσιαστικού
·
Η καθαρή δημοτική και τα στοιχεία ντοπιολαλιάς
·
Ο ιαμβικός δεκαπεντασύλλαβος
·
Η σύνδεση του ποιητικού λόγου με τη μουσική |
Ιαν 24 2015