α. Ο εκχριστιανισμός των Μοραβών και των Βουλγάρων
Τα γεγονότα
862/3: Ο ΡΑΣΤΙΣΛΑΒΟΣ,
ηγεμόνας των Μοραβών, ζήτησε Χριστιανούς ιεραποστόλους για το λαό του.
Ο στόχος του: ήθελε τη συμμαχία του Βυζαντίου, για να αποκρούσει τους
εχθρούς του, Γερμανούς και Βουλγάρους.
Η αντίδραση των βυζαντινών: Ο ΜΙΧΑΗΛ Γ΄ και ο ΦΩΤΙΟΣ
αντιλήφθηκαν τα οφέλη της πρότασης για το Βυζάντιο και ανέθεσαν την
ιεραποστολή στον ΚΩΝ/ΝΟ (ΚΥΡΙΛΛΟ) και το ΜΕΘΟΔΙΟ.
Ο Κύριλλος 1. επινόησε το σλαβικό αλφάβητο 2. μετέφρασε στα σλαβικά τη Θ. Λειτουργία και τα ιερά βιβλία
1. Η χρήση της σλαβικής διευκόλυνε
τους Μοραβούς να κατανοήσουν το κήρυγμα και τη Λειτουργία
τη σλαβική εκκλησία (863 – 866).
3. Μύησαν τους Σλάβους στον
πολιτισμό των Ελλήνων και του Χριστιανισμού
4. Ο εκχριστιανισμός συνετέλεσε στην
ενότητα των Σλάβων, γιατί ενίσχυσε την αίσθηση της κοινότητας και της κοινής
πίστης.
Ο εκχριστιανισμός των Σλάβων ήταν γεγονός μεγάλης σημασίας και για το
Βυζάντιο.
Το βυζάντιο επέκτεινε την επιρροή του στην
Κεντρική Ευρώπη
καλλιέργησε φιλικές σχέσεις με τους
γειτονικούς βαλκανικούς λαούς.
Εκχριστιανισμός Βουλγάρων → σύγκρουση Βυζαντίου με τον Πάπα.
επιρροής της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας στην
Κ. Ευρώπη.
Το βυζάντιο, με στρατιωτική απειλή
υποχρέωσε το ΒΟΡΗ, ηγεμόνα των Βουλγάρων,
Κων/πολη
↓
Πάπας επεμβαίνει και πάλι στα ζητήματα της Βουλγ. Εκκλησίας, με πρόσκληση του ίδιου του Βόρη.
↓
Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία για λειτουργικά και δογματικά λάθη με τη ΣΥΝΟΔΟ του 867
Ο σκοπός του: Θρησκευτικός και
πολιτικός:
κράτους.
1) αναθεμάτισε τον πάπα.
2) απέρριψε το δόγμα filioque (= την πεποίθηση της καθολικής εκκλησίας ότι το
Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται όχι μόνο από τον θεό αλλά και από τον Υιο του θεού (filio=γιος)
3) καταδίκασε την επέμβαση της Ρώμης στη Βουλγαρία.
ΣΥΝΟΔΟΣ
του 870: