ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ; |
ΤΟ ΔΕΙ ΚΑΙ Ο ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ
ΓΕΝΙΚΟ ΣΤΙΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ
Οργανώνω την περιγραφή με βάση το παρατηρητήριο (από πιο σημείο παρατηρώ κάτι)
και την κίνηση περιγραφής (από μακριά → κοντά/ από ψηλά → χαμηλά)
- · Χρήση ενεστώτα- εξακολουθητικών χρόνων- ιστορικών
(=παρελθοντικών χρόνων) → στατικότατα
αυτού που περιγράφουμε - · Τοπικοί προσδιορισμοί (επιρρήματα, εμπρόθετοι προσδιορισμοί κ.λ.π.)
- · Αυξημένη Χρήση επιθέτων
- · Αυξημένη χρήση
των ρημάτων: είμαι, έχω, φαίνομαι - ·
Ορολογία (αν
αυτό που περιγράφω απαιτεί ειδικό λεξιλόγιο) - · Κυριολεκτική χρήση της γλώσσας ή μεταφορική, ανάλογα με αυτό που περιγράφω, το είδος του
κειμένου, τον επικοινωνιακό μου στόχο. Π.χ. περιγράφω μια ακρογιαλιά αξιοποιώντας τη μεταφορά, ενώ περιγράφω ένα
έκθεμα του Μουσείο αξιοποιώντας την κυριολεξία - · Κατάλληλες συνδετικές λέξεις
- · Νοηματική συνάφεια =λογική σύνδεση των νοημάτων
ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ; |
ΤΟ ΖΗΣΕΙ ΚΑΙ Ο ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ
ΧΡΟΝΟ και ΑΙΤΙΟ- ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ
αντικείμενο κατά τις μεταβολές του στο
χρόνο
ΠΟΡΕΙΑ= ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΣΤΟ ΠΑΡΟΝ
(συνήθως)
- · Χρήση αόριστου- συνοπτικών χρόνων → δυναμικότητα- αλλαγή αυτού που περιγράφουμε
- · Χρονικοί προσδιορισμοί (επιρρήματα, εμπρόθετοι κ.λ.π.)
- · Αυξημένη Χρήση ρημάτων
- ·
Αυξημένη χρήση
ρημάτων κίνησης, λόγου - · Κυριολεκτική χρήση της γλώσσας ή μεταφορική, ανάλογα με αυτό που εξιστορώ, το είδος του κειμένου,
τον επικοινωνιακό μου στόχο. Π.χ. αφηγούμαι μια προσωπική περιπέτεια μια αξιοποιώντας
τη μεταφορά, ενώ αφηγούμαι ένα ιστορικό γεγονός αξιοποιώντας την κυριολεξία - ·
Κατάλληλες συνδετικές λέξεις - · Νοηματική συνάφεια =λογική σύνδεση των νοημάτων