After the Misdeed, 1885-90- Jean Béraud
ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕΡΟΣ Α΄ Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΒΕΡΟΝΙΚΑΣ
δες σε pdf εδώ
Α
ΠΡΟΣΕΓΙΖΩ ΤΟ ΘΕΜΑ
1. Ποιος γράφει την επιστολή και σε ποιο πρόσωπο την απευθύνει;
2. Ποια σχέση φαίνεται να συνδέει τη Βερόνικα και την Ελένη;
Σε ποια στοιχεία του κειμένου βασίζετε την εντύπωσή σας;
3. Ποιο πρόβλημα εξομολογείται η επιστολογράφος και ποια πρόσωπα αναφέρονται στην επιστολή;
4. Με ποιους τρόπους επιτίθενται οι ένοικοι στη νέα οικογένεια; Αναζητήστε τις σχετικές αναφορές στο γράμμα.
Β.
ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΗ ΒΕΡΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ
1. Ποιο είναι το πρόβλημα της Βερόνικας και ποιος ο σκοπός της επιστολής της;
2. Πώς νιώθει; Ποια χωρία φανερώνουν περισσότερο τα συναισθήματά της;
3. Πώς αντιμετωπίζει η Βερόνικα το γεγονός ότι η οικογένειά της υφίσταται τη λεκτική βία των γειτόνων;
4. Πώς αισθάνονται τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας και πώς αντιμετωπίζει το καθένα τις ρατσιστικές επιθέσεις;
5. Πώς εξηγείτε τη διαφορετική στάση του καθενός;
6. «Γιατί μερικοί άνθρωποι γίνονται τόσο κακοί; Γιατί δεν μπορούν να ανεχτούν το
διαφορετικό;»
Δοκιμάστε να απαντήσετε σ΄ αυτά τα ερωτήματα της Βερόνικας
προφορικά (σαν να είναι απέναντί σας)
γραπτώς σε μία παράγραφο ακολουθώντας όσα διδαχτήκατε στη Νεοελληνική Γλώσσα για την τυπική Δομή της παραγράφου.
7. Πιστεύετε ότι η Βερόνικα κλείνει «ομαλά» το γράμμα της;
8. Πώς εξηγείτε και πώς χαρακτηρίζετε τη στάση του διαχειριστή;
9. Ποιες υποθέσεις κάνει η Βερόνικα για τη στάση της φίλης της απέναντι στο πρόβλημά της;
|
Jean Béraud – The Love Letter |
Γ.
ΔΙΕΡΕΥΝΩ ΤΗΝ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ, ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ, ΤΟ ΥΦΟΣ
- Ποιος αφηγείται τα περιστατικά; Τι ξέρει για τα πρόσωπα;
- Τόσο τα μέλη της οικογένειας όσο και οι ένοικοι δεν αναφέρονται ονομαστικά. Να σχολιάσετε αυτή την επιλογή.
- Η επιστολή είναι απόσπασμα επιστολικού μυθιστορήματος. Ποιο κοινωνικό πρόβλημα αναδεικνύει; Τι πετυχαίνει η συγγραφέας με το τέχνασμα της επιστολής;
- Αν δίνατε σε κάποιον το κείμενο, απαλείφοντας τα τυπικά
δομικά μέρη της επιστολής : Χωροχρονικό πλαίσιο (τόπος – ημερομηνία) , προσφώνηση, αποφώνηση, θα μπορούσε να αντιληφθεί ότι πρόκειται για επιστολή; Από ποιες ενδείξεις θα μπορούσε να καταλήξει σ΄ αυτό το συμπέρασμα;
- Στα ακόλουθα χωρία η Βερόνικα εκμυστηρεύεται τις επιθέσεις που δέχεται η οικογένειά της.
- Με ποιο αφηγηματικό
τρόπο τις περιγράφει κάθε φορά;
- Τι πετυχαίνει, κατά τη γνώμη σας, η συγγραφέας με κάθε τρόπο;
- Ποιος από τους 2 τρόπους σάς δίνει την αίσθηση ότι ήσασταν μάρτυρες του περιστατικού;
- Ποιος από τους 2 τρόπους σάς άγγιξε συναισθηματικά περισσότερο;
(Ζητείται η δική σας γνώμη)
α. Δε θέλουν, λέει, να ζουν κάτω από την
ίδια στέγη με ανθρώπους για τους οποίους δεν ξέρουν από πού κρατάει η σκούφια
τους και τι καπνό φουμάρουν.
|
β. Την καλημέρισε και, όταν της είπε
ποια είναι, η κυρία αυτή άρχισε να βρίζει τη μαμά και να την κατηγορεί πως
τάχα κάνουμε θόρυβο και την ενοχλούμε. «Τι ζητάτε στην Ελλάδα;», της είπε. «Εδώ
ζούνε τίμιοι άνθρωποι. Δε θέλουμε μαχαιροβγάλτες μέσα στο σπίτι μας. Να
ξεκουμπιστείτε και να φύγετε».
|
6. Η Βερόνικα αφηγείται τα γεγονότα με τη χρονική σειρά που συνέβησαν;
7. Μπορείς να εντοπίσεις στοιχεία που φανερώνουν ότι η επιστολή είναι αυθόρμητη και όχι προσχεδιασμένη;
8. Εκφραστικά μέσα: Γράψε ένα παράδειγμα από το κείμενο (αν υπάρχει)
Μεταφορά
Ασύνδετο
σχήμα
Υπερβολή
Ρητορική
ερώτηση
Αποσιώπηση
Εικόνα
9.Δοκιμάστε να αποδώσετε τις ακόλουθες μεταφορικές εκφράσεις με κυριολεξία.
Τι παρατηρείτε;
από πού κρατάει η σκούφια τους
με τον καιρό θα τους περάσει.
O Σπύρος ήρθε στο σπίτι σε κακά χάλια
Τα έβαλε με τη μαμά.
|
|
10. Σχολίασε τον τίτλο του κειμένου.
· Δώσε έναν τίτλο στην επιστολή της Βερόνικας, κατάλληλο να αποτυπώσει το περιεχόμενο.
· Δώσε έναν τίτλο στην επιστολή, κατάλληλο να αποτυπώσει το κυρίαρχο συναίσθημα της επιστολογράφου.
11. Διάβασε τα ” ΔΥΟ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ” του Θανάση Βαλτινού από το βιβλίο Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ Γυμνασίου και κάνε τη σύγκριση ως προς το πρόβλημα της επιστολογογράφου και την αντιμετώπιση.
ΔΙΑΛΕΓΩ ΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΙΔΕΑ ΚΑΙ ΤΙΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ
➤Είναι άδικο να σε κρίνουν από την καταγωγή σου
➤Η ζωή μου είναι κόλαση
➤ Όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι
➤Όλοι πλάσματα του Θεού είμαστε.
➤Μερικοί άνθρωποι δεν μπορούν να ανεχτούν το διαφορετικό
ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΦΟΡΜΗ ΓΙΑ ΣΥΖΉΤΗΣΗ
- Το μυθιστόρημα εκδόθηκε το 2004. Πιστεύετε ότι σήμερα έχουν αλλάξει τα πράγματα; Τα φαινόμενα ρατσιστικής επίθεσης σε μετανάστες έχουν υποχωρήσει; Έχουν διευρυνθεί; Έχουν εξαλειφθεί;
- Πιστεύετε ότι, αν οι νέοι ένοικοι της πολυκατοικίας ήταν Αμερικανοί ή Ιταλοί, θα είχαν την ίδια αντιμετώπιση;
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
1.Υπόθεσε ότι είσαι εσύ ο παραλήπτης της επιστολής: Απάντησε στη Βερόνικα με μια επιστολή, στην οποία θα συμπεριλάβεις ανάμεσα σε όσα άλλα θέλεις να γράψεις, τη συμβουλή σου, για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα. Μπορείς να αναφερθείς σε αντίστοιχο πρόβλημα ρατσιστικής συμπεριφοράς στο πρόσωπό σου.
2. Γράψε τον διάλογο, που αναπτύχθηκε ανάμεσα στον πατέρα της Βερόνικας και τον διαχειριστή της Πολυκατοικίας, σύμφωνα με το κείμενο.
3. Γράψε τον διάλογο, που αναπτύχθηκε ανάμεσα στον πατέρα της Βερόνικας και τον Διαχειριστή της Πολυκατοικίας, τροποποιώντας τη συμπεριφορά του Διαχειριστή, σύμφωνα με την τροπή που θα ήθελες εσύ να πάρουν τα πράγματα.
4. Η Βερόνικα είναι συμμαθήτριά σου και αποκαλύπτει τις ρατσιστικές επιθέσεις, που
δέχεται, στη μαθητική σας συνέλευση. Αποφασίζετε να την υποστηρίξετε δραστικά. Να γράψετε και να υπογράψετε ένα ψήφισμα 200 λέξεων, στο οποίο θα καταδικάζετε ανάλογες ρατσιστικές επιθέσεις με επιχειρήματα, με σκοπό να το κοινοποιήσετε στους ενοίκους της πολυκατοικίας.
5. Μετά το ψήφισμα της τάξης σας, επιστρέφοντας από το σχολείο η Βερόνικα γράφει σύντομο email ή τυπική επιστολή 200 περίπου λέξεων στην Ελένη.
6. Γράψε στο πλαίσιο ένα σύνθημα εναντίον του ρατσισμού