ΕΝΟΤΗΤΑ 1Η: Η ΕΛΕΝΗ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΤΡΟΙΑΣ Φύλλο εργασίας

ΕΝΟΤΗΤΑ 1Η Η ΕΛΕΝΗ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΤΡΟΙΑΣ  

Α. ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Εἰ ἐν Ἰλίῳ Ἑλένη ἦν, ἀπέδοντο ἂν αὐτὴν τοῖς Ἕλλησιν οἱ Τρῶες, ἑκόντος γε ἢ ἄκοντος Ἀλεξάνδρου. Οὐ γὰρ δὴ οὕτω γε φρενοβλαβὴς ἦν ὁ Πρίαμος οὐδὲ οἱ ἄλλοι Τρῶες, ὥστε τοῖς σφετέροις σώμασι καὶ τοῖς τέκνοις καὶ τῇ πόλει κινδυνεύειν ἐβούλοντο, ὅπως Ἀλέξανδρος Ἑλένῃ συνοικῇ. Εἰ δέ τοι καὶ ἐν τοῖς πρώτοις χρόνοις ταῦτα ἐγίγνωσκον, ἐπεὶ πολλοὶ μὲν τῶν ἄλλων Τρώων, μάλιστα δὲ οἱ αὑτοῦ υἱεῖς, ὁπότε συμμίσγοιεν τοῖς Ἕλλησιν, ἀπώλλυντο, Πρίαμος, εἰ καὶ αὐτὸς Ἑλένῃ συνῴκει, ἀπέδωκεν ἂν αὐτὴν Μενελάῳ, ἵνα αὐτὸς καὶ οἱ ὑπήκοοι αὐτοῦ ἀπαλλαγεῖεν τῶν παρόντων κακῶν. Ἀλλ’ οὐ γὰρ εἶχον Ἑλένην ἀποδοῦναι οὐδὲ λέγουσιν αὐτοῖς τὴν ἀλήθειαν ἐπίστευον οἱ Ἕλληνες, ὡς μὲν ἐγὼ γνώμην ἀποφαίνομαι, τοῦ δαιμονίου παρασκευάζοντος ὅπως πανωλεθρίᾳ ἀπολόμενοι καταφανὲς τοῦτο τοῖς ἀνθρώποις ποιήσωσι, ὡς τῶν μεγάλων ἀδικημάτων μεγάλαι εἰσὶ καὶ αἱ τιμωρίαι παρὰ τῶν θεῶν.

 

Β. ΑΣΚΗΣΕΙΣ

  1. Απαντήστε στις ακόλουθες ερωτήσεις, επιλέγοντας την κατάλληλη φράση από το κείμενο:

              ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ                                                                                             ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

Τι θα έκαναν οι Τρώες, αν η Ελένη βρισκόταν στην  Τροία;  
Τι πάθαιναν οι Τρώες κάθε φορά που συγκρούονταν με τους Έλληνες;  
Γιατί οι Έλληνες δεν πίστευαν τους Τρώες, αν και εκείνοι τους έλεγαν την αλήθεια;  
Τι ήθελαν να κάνουν σαφές οι Θεοί στους ανθρώπους;  

 

  1. Μεταφέρετε κάθε τύπο στην Ονομαστική  και Γενική Ενικού αριθμού

                                                                                                       Ονομαστική                                                             Γενική

ἑκόντος ἑκόντος
τῇ πόλει
τοῖς Ἕλλησιν
τοῖς σώμασι
αὐτοῖς
τὴν ἀλήθειαν
 πανωλεθρίᾳ
τῶν ἀδικημάτων

 

  1. Γράψτε από μια ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της Νέας ελληνικής Γλώσσας:

κινδυνεύειν

σφετέροις

ἀποδοῦναι

συνοικῇ

ἐγίγνωσκον

συμμίσγοιεν

ἀπαλλαγεῖεν

ἀποφαίνομαι

ποιήσωσι

ἐπίστευον

λέγουσιν

 

  1. Βρείτε στο κείμενο μια ομόρριζη λέξη για το καθένα:

Σχιζοφρένεια

Κάτοικος

Ανυπακοή

Απώλεια

Παρασκευή

Σμίγω

Πολλαπλότητα

Προσποίηση

Άγνωστος

Επιλεκτικός

*Ένεκα  (για δυνατούς λύτες…)

 

  1. Εντοπίστε όλα τα ρήματα που είναι σε ευκτική.

—————————————————————————————————————————–

  1. Να μεταφέρετε τους τύπους στο ίδιο πρόσωπο στον άλλο αριθμό. (Δηλαδή, από Ενικό σε Πληθυντικό και αντίστροφα):

ἦν

τοῖς πρώτοις χρόνοις

ἐβούλοντο

τοῖς Ἕλλησιν

σώμασιν

 

  1. ἀλήθεια: Ερευνήστε και καταγράψτε την ετυμολογία της λέξης.

 

  1. Να κάνετε Χρονική Αντικατάσταση στον τύπο: “κινδυνεύειν“. (Δηλαδή, να γράψετε το απαρέμφατο όλων των χρόνων του ρήματος «κινδυνεύω» στην ίδια φωνή. )

 

  1. Να βρείτε όλα τα τριτόκλιτα επίθετα του κειμένου. (θυμηθείτε από τη β΄ γυμνασίου: ὁ εὐσεβής / ὁ σώφρων)

 

  • Εντοπίστε όλες τις μετοχές του κειμένου

 

 

—————————————————————————————————————————–

 

  1. Αναγνωρίστε συντακτικά τους ακόλουθους τύπους υπογραμμίζοντας το σωστό:

αὐτὴν:       άμεσο αντικείμενο στο  ἀπέδοντο ἂν/       έμμεσο αντικείμενο στο  ἀπέδοντο ἂν

φρενοβλαβὴς:  κατηγορούμενο στο «Πρίαμος» / κατηγορούμενο στο  ἦν

τοῖς πρώτοις:  επιθετικός προσδιορισμός στο «(ἐν) χρόνοις»/ κατηγορηματικός προσδιορισμός στο «(ἐν) χρόνοις»

καταφανὲς:    κατηγορούμενο στο «τοῦτο»  / επιθετικός προσδιορισμός στο «τοῦτο»

μεγάλαι: υποκείμενο του ρήματος «ποιήσωσι» / κατηγορύμενο στο «τιμωρίαι»

 

  • τῶν μεγάλων ἀδικημάτων: Κάντε την αλλαγή που χρειάζεται, ώστε ο επιθετικός προσδιορισμός να γίνει κατηγορηματικός προσδιορισμός.

……………………………..…………………………………………………

 

  1. Τι είδους δευτερεύουσα πρόταση μπορεί να εισάγουν οι παρακάτω σύνδεσμοι:

ὥστε                  ………………………………………….

ἵνα                     ………………………………………….

This site is protected by wp-copyrightpro.com